Oleje PAG to glikole polialkilenowe, są najczęściej stosowanymi obecnie olejami w układach klimatyzacji samochodowej. Występują w klasach lepkości 46, 100, 150. Wyższy symbol odpowiada większej lepkości oleju. Oleje PAG nie tworzą jednorodnej mieszaniny z innymi olejami. Są silnie higroskopijne i pojemniki z tego rodzaju olejem należy zawsze szczelnie zamykać.
Oleje POE to oleje na bazie poliolestrowej.
Oleje PAO uniwersalne oleje na bazie polialfaolefinów , nie posiada właściwości higroskopijnych.
Oleje DENSO
- ND-8 – odpowiednik PAG 46 (przeznaczony do pracy z czynnikiem r134a)
- ND-9 – odpowiednik PAG 100 (przeznaczony do pracy z czynnikiem r134a)
- ND-11 – olej POE (przeznaczony do pracy z czynnikiem r134a/r1234yf)
- ND-12 – olej PAG 46 (przeznaczony do pracy z czynnikiem r134a/r1234yf)
Ważne: Oleje ND-8 i ND-12 nie są wymienne. Olej ND-12 może być mieszany zarówno z czynnikiem R134a, jak i R1234yf Olej-ND 8 nie może być zastosowany z nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf.
Przydatne informacje:
- Mieszanie olejów do sprężarek klimatyzacji nie jest zalecane.
- Zastosowanie oleju przeznaczonego do czynnika r134a w układzie działającym na nowym czynniku r1234yf będzie tracił swoje właściwości.
- Olej przeznaczony do pracy z czynnikiem R1234yf może być stosowany w układach z czynnikiem chłodniczym typu R134a.